بدون دسته بندی

مراقبت و ایمنی تایر

عاج وبالانس لاستیک

.لاستیک ها را وقتی که عاج آنها تا 2/32 اینچ پایین برود باید عوض کرد تا از سر خوردن وکم شدن اصطکاک آنها جلوگیری کرد. یک تست ساده این است که یک سکه یک سنتی را ;داخل شیار می گذاریم،اگر سرلینکلن(تصویر روی سکه)با ارتفاع شیار پوشانده شود،شما با عاجهای با ارتفاع مناسبی رانندگی می کنید.اگر شما همه ی سرلینکن را ببنید،شما باید یک لاستیک جدید بخرید.اگر برجستگیهای لاستیک به یک شانزدهم اینچ برسد،نشانگرهای فرسودگی لاستیک که در انها جایگذاری شده وشبیه نوارهای باریک لاستیکی نرم هستند،پدیدار میشوند ودر این حالت باید لاستیک را عوض کرد.با نگاه،علائم ناهموار فرسودگی را در لاستیک چک کنید.شما ممکن است فرسودگی غیر عادی داشته باشید اگر جاهای پست وبلند یا نرم غیر عادی مشاهده کنید.با عاملین فروش لاستیک سریعاً مشورت کنید.اگر اتومبیل شما در سرعت خاصی لرزشهایی دارد(حرکت عقب وجلو که در فرمان احساس میشود.)،ممکن است که یکی از لاستیک های شما وزنه بالانسی خود را از دست داده باشد.دوباره بالانس کردن اتومبیل شما یک کار کم هزینه است.

تعمیر لاستیک

تشخیص یک تعمیر خوب لاستیک از یک تعمیر بد آن،برای ایمنی وسیله نقلیه شما بسیار مهم است.یک پژوهش صنعت لاستیک نشان داده است که تقریباً 88 درصد تعمیرات لاستیک به شکل نادرست انجام میگیرند.یک تعمیر بد لاستیک میتواند برای شما و خانواده تان خطرناک باشد وهمچنین برای گارانتی یک تولید کننده ی لاستیک تأثیر گذار باشد.یک روش کلیدی برای تعمیر خوب لاستیک،جدا کردن لاستیک از فرمان است تا هر صدمه ای راکه به لایه داخلی لاستیک رسیده باشد را بررسی کرد. شرکت(RMA) به تجّار وبازارهای فروش لاستیک پیشنهاد میکند که برای تعمیرات درست لاستیک،یک برنامه(یا چارت دیواری)داشته باشند. موارد زیراز جمله معیارهای یک تعمیرخوب هستند:
تعمیرات منحصر میشوند به قسمتهای عاج
* صدمات پنچری نمی توانند از عمق از4/1 اینچ (6میلی متر) فراتر روند،
* تعمیرات باید وقتی انجام شوند که لاستیک از درگیری با فرمان خارج شود تا یک بررسی
* کامل برای یافتن تمام صدمات احتمالی انجام شود. تعمیرات نمی توانند روی هم انجام شوند.
* یک مفتول لاستیکی یا سوراخ گیر باید برای پر کردن ضایعه پنچری و یک وصله برای
* لایه درونی باید استفاده شود.یک واحد از تعمیرات شامل تعمیر یک نقطه، با استفاده از مفتول لاستیکی و وصله،می باشد.یک سوراخ گیر به تنهایی،یک تعمیر غیر قابل قبول است.

فشار باد لاستیک

مستقل ازاندازه،ظرفیت باری،دوام،کشش وکاربری هرلاستیک بستگی به استفاده درست از فشار دارد زیرا هردوی فشار کم وزیاد، تعدادی از کارکردهای لاستیک را فدا میکند.نگه داشتن فشار درست خیلی مهم است.با وجود اینکه امروزه تنوع زیادی در اندازه لاستیک وجود دارد تا به وسیله های نقلیه مختلف اندازه شوند،تقریباً هر سایزی از لاستیک را می توان برای بیش از یک وسیله نقلیه به کاربرد. بنابراین تولیدکننده های اتومبیل هستند که فشارهایی راکه فکر میکنند با توجه به وسیله نقلیه برای لاستیک مناسب است تعیین کنند.فشار پوند بر اینچ مربع psiروی دیواره لاستیک نشان دهنده فشار بادی است که یک لاستیک به خصوصی میتواند داشته باشد.اگر چه ماکزیمم فشار ذکر شده ضرورتاً فشار صحیح برای هر وسیله نقلیه ای که آن لاستیک را استفاده میکند، نیست.(تقریباً همه فشار های بادی پیشنهادی تولید کننده های وسیله نقلیه کمتر از ماکزیمم فشار لاستیک هستند.)

چرخش لاستیک

چرخش لاستیک میتواند به چند راه سودمند باشد .وقتی این چرخش به دفعات پیشنهاد شده انجام شود،میتواند بالانس وکششی را حفظ کند وحتی فرسودگی لاستیک را جلوگیری نماید.چرخش لاستیک حتی میتواند فوایدی در استفاده از لاستیک در بر داشته باشد.بسیاری از گارانتی های بر حسب مایل ، به چرخش لاستیک برای حفظ گارانتی نیاز دارند. چه وقت لاستیک ها باید چر خش داده شوند؟ما پیشنهاد میکنیم که آنها هر 3000تا5000مایل چرخش داده شوند. حتی اگر آثاری از فرسودگی در آنها دیده نشود.چرخش لاستیک را میتوان اغلب همزمان با تغییر روغن،زمانی که خودرو بالاتر از زمین است، انجام داد.این زمان ها همچنین برای بازرسی لاستیک ها جهت هر نوع خرابی،در آوردن سنگ ها وآشغال ها از شیارهای لاستیک،چک کردن فرسودگی ناهموار با چک کردن عمق عاج ها والبته چک کردن فشار لاستیک تان مناسب است.چرخش لاستیک حتی با فرصت دادن به هر لاستیک برای اینکه با هر وضیعت فرمان تطابق داشته باشد،از فرسودگی لاستیک جلوگیری می کند.به خاطر داشته باشید که چرخش لاستیک نمی تواند مشکلات فرسودگی لاستیک را که مربوط به فشار نادرست داخل و یا قسمتهای مکانیکی فرسوده شده است،اصلاح کند.

وسایل نقلیه به چهار لاستیک مجهز هستند،امّا معمولاً لاستیک روی محور جلو، نگهداری ومراقبت خاص و مختلفی را نسبت به لاستیک های روی محور عقب دارند. کارهایی که روی محور جلو متصل به فرمان باید انجام شوند با کارهایی که باید روی محور عقب متصل به فرمان انجام شوند خیلی متفاوتند.فرسودگی لاستیک یک کالسکه یا اتومبیل خانوادگی کمتر از لاستیک یک ماشین کار است. هر وضعیت فرمانی می تواند باعث درجات مختلف وانواع مختلفی از فرسودگی لاستیک شود.فرسودگی توأمان چهار چرخ مزیتی است چون وقتی چون وقتی فرسودگی،عمق عاجهای یک لاستیک را کاهش می دهد،هر چهار چرخ به حرکات رانندگی سریعتر جواب می دهند و کارکرد را آسان میکنند وبه کنترل کشش لاستیک ها کمک می کند.وقتی لاستیک های شما باهم فرسوده شوند،شما می توانید یک دست کامل لاستیک بگیرید ومجبور نشوید فقط یک جفت بخرید.اگر شما چهار لاستیک را با هم عوض کنید،می توانید بالانس اصلی خود را حفظ کنید.به علاوه،تولید کننده ها همواره لاستیک جدید تولید میکنند وهر محصول جدید را بر اساس عملکرد تولیدات قبلی بهبود می بخشند.اگر شما چهار لاستیک را با هم عوض کنید،فرصت خواهید داشت که به جای لاستیک های متفاوت و قدیمی،از تکنولوژی نو سود ببرید.

چرخش چهار لاستیک

چرخش لاستیک از چه الگویی باید پیروی کند؟ شرکت(چرخ ورینگ) سه الگوی سنتی را که شامل همه خودروها(مجهز به لاستیک ها وچرخ های غیر هدایتی هستند واندازه وخم مساوی دارند.)می شوند مشخص کرده است.اولین الگو”چرخش به عقب” (شکل)A،دومی”چرخش به جلو”(شکلC)و سومی”الگوی X”(شکلB) می باشد. الگوی X میتواند به جایA یا C هم بکار برد.در گرایش جدید صنعت لاستیک وچرخ،دو الگوی چرخش لاستیک اضافه شده اند.الگوی”جلو به عقب”(شکل D)را ممکن است بتوان برای خودرو های مجهز به فرمانهای هدایتی هم اندازه ویا لاستیک های هدایتی بکار برد.یک الگوی”کنار به کنار”را میتوان برای خودروهای مجهز به لاستیک وفرمان های غیر هدایتی با اندازه های مختلف که روی محور جلو قرار دارد(نه در عقب)به کاربرد.اگر دو الگوی ذکر شده سایش یکدست را ایجاد نکنند،پایین آوردن،سوار کردن و دوباره بالانس کردن برای چرخ لاستیک ها ضروری خواهد بود.خودروهایی که از لاستیک ها وفرمانها ی(چرخ های)هدایتی هم اندازه یا از فرمانهای (چرخ های)با خمیدگی جلو وعقب مختلف و با لاستیک های هدایتی استفاده میکنند،نیاز به پایین آوردن،سوار کردن و دوباره بالانس کردن برای چرخش های لاستیک ها خواهند داشت.

رانندگی در زمستان

رانندگی در شرایط برفی آگاهی لازم دارد.لطفاً نکات زیر را برای امنیت خود در خاطر داشته باشید:

  • انتخاب درست لاستیک بسیار مهم است . با تهیه کننده لاستیک برای انتخاب درست مشورت کنید.
  • در خط راست، قبل از پیچیدن،به آهستگی سرعت کم کنید.
  • سرعت ثابت داشته باشید واز حرکت های ناگهانی در پیچ ها دوری کنید،این حرکات چسبندگی لاستیک های شما را به جاده کاهش می دهد.
  • فاصله مناسب خود را با خودروهای دیگر حفظ کنید.فاصله ترمز گرفتن در شرایط برفی افزایش می یابد.
  • اگر لاستیک های شما در زمان ترمز گرفتن قفل کردند،ترمز ها را رها کنید و وقتی خودرو از سر خوردن باز ایستاد،آهسته ترمز کنید.
  • فشار باد لاستیک ها را چک کنید و اگر لازم باشد آن را به اندازه پیشنهادی واصلی تولید کننده برسانید.فشار تا حدود یک psi برای هر 5 درجهی سانتی گراد (یا9درجه ی فارنهایت) کاهش می یابد.

رانندگی در هوای بارانی

رانندگی در باران خطرناک می باشد.مهمترین چیزی که رانندگان باید به خاطر داشته باشند این است که آهسته برانند.در شرایط بارانی ،مشاهده وحتی بر خورد نکردن با عابرین،حیوانات اهلی و وحشی مشکل می شود.در هوای بارانی ومرطوب،زمان ترمز وتنظیم سرعت،طولانی تر می شود.نکات زیر برای ایمنی دررانندگی در هوای بارانی می باشند.

  • قبل از شروع بارندگی،برف پاک کن های خراب وقدیمی را عوض کنید.
  • در خط های میانی جاده حرکت کنید.آب در خط های کناری جمع می شود.
  • فاصله مناسب را حفظ کنید.(قاعده3ثانیه) این زمان در هوای مرطوب افزایش می یابد.
  • در خط حرکت خودروی جلویی حرکت کنید.
  • به کامیون های بزرگ واتوبوس ها زیاد نزدیک نشوند،چون بخش آب توسط لاستیک های بزرگ آنها، دید را کاهش می دهد.
  • به چراغهای ترمز مقابل تان توجه بیشتری داشته باشید.
  • از گرفتن ترمز خودداری کنید واگر ممکن است، پایتان را از روی پدال گاز بردارید وآهسته برانید.
    *در هوای بارانی،تاریک،مه آلود یا ابری،چراغهای نور بالا را روشن کنید تا جاده را ببینید وکمک کنید تا راننده های دیگر شما را ببیند.
  • از رانندگی در کناره های جاده ها خوداری کنید،تعیین عمق چاله ها وآب های راکدی که شما به راحتی روی آنها می روید، ساده نیست.
  • در جاهایی که دید کافی ندارید هرگز رانندگی نکنید.نور چراغهای خودروهای روبرو،توسط باران،روی شیشه های جلو تقویت می شوند و باعث کاهش موقت دید وافزایش خستگی رانندگی می شوند.
  • هرگز روی آب جاری،جایی که سطح زمین را نمی بینید،رانندگی نکنید،ممکن است خودرو شما از جاده خارج شود.
  • از رانندگی در آب عمیق خودداری کنید،چون ممکن است باعث خسارت به سیستم اکتریکی مدرن خودرو شود.
  • اگر ممکن است در هنگام رعد وبرق شدید، در کنار جاده بمانید.اشعه های بزرگ برق،موقتاً باعث کوری واز دست دادن کنترل راننده شوند و بادهای شدید وباران سنگین شرایط مرگ باری برای رانندگی ایجاد میکنند.
  • وقتی نیاز به توقف یا آهسته رفتن دارید،ترمز شدید نکنید،وگرنه فرمان(چرخ)قفل میشود و احتمال سرخوردگی پیش می آید.فشار کم بر پدال ترمز را حفظ کنید.
  • نه تنها تابلوهای جاده ها را،بلکه نرده ها،درخت ها و ساختمان های کنار جاده را نگاه کنید. اگر آنها به طور غیر طبیعی پایین به نظر میرسند،فوراً سرعت را کم کنید،چون ممکن است جاده را سیل گرفته باشد.
  • جاهایی را که آب ایستاده است مراقب باشید،مخصوصاً جاده های با ارتفاع کم ،نزدیک چشمه ها و شیب های زیر خط راه آهن یا پل های شاه راهها .

رانندگی در تابستان

لاستیک های خود را مرتباً چک کنید تا مطمئن شوید علائمی از فرسودگی یا خرابی در آنها دیده نمی شود.

  • مطمئن شوید لاستیک های شما به اندازه مناسبی باد دارند.فشار باد را اغلب با یک اندازه گیر،مخصوصاً در سفر های طولانی،چک کنید. وقتی لاستیک ها سرد هستند،یعنی قبل از حرکت، اندازه ی فشاررا بگیرید.شما میتوانید فشار مناسب استاندارد را در کتاب راهنما یا هر برچسبی که در همیشه در جعبه ای نزدیک چفت در می باشد ویا هر جای دیگر از خودرو پیدا کنید.فشار پیشنهاد شده را با فشار حداکثر روی لاستیک اشتباه نکنید.در فشار پیشنهادی،لاستیک ها طولانی تر دوام می آورند وکمتر پنچر می شوند وخودرو کمتر سوخت مصرف میکند. پنچری لاستیک در اثر فشار بالای باد وبار زیاد خطر بالایی دارد.
  • به خودرو زیاد بار نزنید.خودرو شما ولاستیک های آن برای بارهای خاص طراحی شده اند.این حدود بار در دفترچه راهنما و روی لبه نشان داده شده است.
  • مطمئن شوید که عاج کافی روی لاستیک ها در حد نرمال است.تمام برجستگی های عاج باید قابل مشاهده باشند و روی به حدی عمق داشته باشند که اگر یک سکه یک سنتی را با عکس لینکن روی آن،روی شیار قرار دهیم،(سر لینکن به پایین قرار داده شود.)سر لینکن پوشش داده شود.برجستگیهای کوتاهتر از این ویا لاستیک های بدون عاج،نا ایمن هستند وباید عوض شوند.
  • اگر جاهایی از لاستیک به نظر میرسد که زودتر از جاهای دیگر فرسوده شده اند مکانیک یا تعمیر کار را ببینید.شما ممکن است فرمان های(چرخهای)نامیزان ، فنر های فرسوده ویا دیگر مشکلات را در خودروی خود داشته باشید.مطمئن شوید که لاستیک هایتان میزان وبه شکل درستی بالانس هستند.
  • با سرعت بالا و برای مدتی طولانی رانندگی نکنید،مخصوصاً در هوای گرم.از محدودیت های ثبت شده اطاعت کنید.سرعت های پایین همچنین مصرف را پایین می آورند.

رانندگی ومصرف سوخت مناسب

  • یکی از بهترین راه های کاهش مصرف سوخت کم کردن سرعت است.هر چه سرعت افزایش یابد،از نظر تعریف صرفه جویی ،سوخت پایین می آید.
  • لاستیک های کم باد یکی از علل توجه نشده مصرف بالای سوخت هستند. لاستیک ها باد خود را در زمان از دست می دهند،(در حدود یک psi در ماه)و همچنین با حرارت (یک psi برای هر درجه افت دما).لاستیک های کم باد مقاومت برای چرخش دارند،و این بدین معناست که شما سوخت بیشتری برای حرکت خودرو نیاز دارید. یک اندازه گیر معتبر باد بخرید وباد لاستیک های خود را حداقل یک ماه یک بار چک کنید. حتماً آنها را وقتی سرد هستند چک کنید،چون خودرو باد آن ها را با حرکت خود گرم میکند واین گرما فشار را بالا میبرد واندازه گیری اشتباه می شود و عدد بالا را نشان می دهد.اندازه فشار باد نشان داده شده در دفترچه راهنما ویا اطلاعات داده شده روی صفحه درب خودرو سمت راننده استفاده کنید.
    *یک فیلتر هوای کثیف جریان هوا به داخل موتور را کاهش می دهد که منجر به کارکرد بد ومصرف بالا می شود.
  • استارت های خراب مطمئناً سوخت هدر کن هستند.اگر شما دنده اتوماتیک استفاده می کنید،دنده می تواند به شکل نرمی به دنده بالاتر منتقل شود.در دنده های دستی،دنده باید برای اینکه دور موتور پایین بماند زود عوض شود،اما موتور را با دنده سنگین حرکت ندهید اگر می خواهید سرعت بگیرید.چشمتان برای سرعت کم کردن به جاده باشد.اگر شما سرعت بگیرید بعد مجبور شوید ترمز کنید سوخت هدر می رود.